view

Navigera

logo

Båttips

Förtöjningsanvisningar för Lundåkrahamnen

Hur din båt är förtöjd är viktigt, inte bara för dig men för alla i hamnen. En dåligt förtöjd båt kan skadas och vidare skada andras båtar, liksom bryggan. Dåliga förtöjningar kan bli ödesdigra vid en höststorm. Detta är efter försäkringsbolagens rekommendationer för förtöjning av fritidsbåtar.

Material

Fjädrar måste finnas för att få ryckutjämning, Om spiralfjäder används måste denna säkras med kätting (bild I) Schacklar rekommenderas. Fendertar - alla ska använda tillräckligt stora fendertar och minst 2 på ömse sidor om båten. Ögonsplits bör förses med kaus. Karbinhakar får inte användas. Endast tågvirke av långfibrig polyester eller polyamide bör användas, se dimensioner nedan. Tågvirke av polypropylen (ljusblått) är inte lämpligt då det förstörs av UV-ljus.

Fortjning

A. Förtöjning med Y-bommar

1. Förtöj båten enligt ett av alternativen som visas, så att den med sträckta linor och med dämparna i vila är ca 40 cm från bryggan. OBS! Notera att riktningen på linorna måste vara åt rätt håll för att fungera.

2. Samtliga förtöjningstampar skall vara försedda med godkända gummidämpare av kraftig typ i rätt dimension i både för och akter. Gummidämparna får inte sträckas ut helt vid hård belastning.

ybomme

3. Ev. låsning med kätting görs runt Y-bommens huvud-balk, se figur till höger.

4. Använd tillräckligt stora fendertar, och minst 2 på varje sida.

B. Förtöjning vid stolpe

1. Förtöj båten med linorna enligt samma princip som ett av alternativen för Y-bommar, så att den med sträckta linor och med dämparna i vila ligger ca 40 cm från bryggan. OBS! Notera att riktningen på linorna måste vara åt rätt håll för att fungera.

2. Samtliga förtöjningstampar skall vara försedda med godkända gummidämpare eller stålfjädrar av kraftig typ i rätt dimension i både för och akter. Dämparna/fjädrarna får inte sträckas ut helt vid hård belastning. Akterförtöjningarna kan med fördel kryssas, för att minska båtens rörelse i sidled.

Förtöjning vid storm/högvatten

Stormförtöjningar är extra förtöjningar som ska vara långa och kunna fästas längre bort än den vanliga förtöjningspunkten ett s.k. spring, vid fast brygga. Då det oftast vid storm blir högre vattenstånd är det också viktigt att de fasta förtöjningarna inte är för snålt tilltagna. Man är skyldig att tillse och justera förtöjningarna efter existerande förhållanden.

Pålstek är bra att kunna när det ska förtöjas. Att knopa fast förtöjning ger mindre slitage på tågvirke än att ha den glidande igenom ring.

knop2


Splitsning

Här är lite att pyssla med under vintern. En utförlig artikel från Selden om hur splitsning kan göras på skot och förtöjningsrep. Artikeln är på engelska men väldigt illustrativ med många bilder.

Seldén-splitsning (pdf).


Båtar med Landström och risk för elektrolytisk korrosion

Ligg så kort tid som möjligt med landström (om båten inte är korrosionssäkrad).
Håll ett extra gott öga på anoderna.
Om du ska ligga mera permanent med landström måste du säkra extra mot korrosion.
Bryt inte jordningen från land ( om inte skiljetransformatorn är dubbelisolerad).

Elektrolytisk Korrosion och båtar (pdf).


Lundåkrahamnen

  • Adress: Stuverigatan 43
    261 35 Landskrona
    Telefon: 0418-263 50
    Fax: 0418-265 50
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vid akuta ärenden på arbetstid när kontoret är stängt:
    Hamnkapten Mårten Larsson 070-232 00 58
    Vaktmästare Mikael Svensson 070-2326823